Lakodalom van a mi utcánkban

Kenyeri családi szokások és babonák a századfordulón 2. rész

Az egykori családi ünnepek egyik legnagyobb örömet okozó alkalma és leginkább várt eseménye, az esküvő és a hozzá kacsolódó lakodalom volt, ami talán a mai napig nem változott. A vőlegény fekete ruhát öltött, fekete csizmával. Kalapjába piros színű szalagot kötött, amit „pántlikának” neveztek. Kabátja szegélyébe fehér virágot tűztek. A menyasszony hosszú, fehér ruhába öltözött, fejére „slájer” (=fátyol) került. A fátyol mellett, fehér virágkoszorú is díszítette a haját.

margit_papi_menyasszonytanc_1972.jpgA menyasszonytánc végén, Kenyeri 1972 

A gyermekszületéssel kapcsolatos bejegyzésemet (ide kattintva olvashatják újra, „Újszülött a családban” címmel) folytatva, ma ismét egy egykori családi ünnep, a lakodalom századfordulós szokásait szeretném feleleveníteni. Ezúttal nem térek ki a lakodalmat megelőző eseményekre, a párválasztásra, a jegyben járásra, a lánykérésre, a templomi esküvőre, mert ezekről már korábban is olvashattak az „Én a tied, te az enyém” című bejegyzésemben (ide kattintva olvashatják újra). Ma igyekszem elsősorban a lakodalom alkalmával történt eseményeket, az egykori rigmusokat és verseket felidézni.

eskuvo_foto_lakner_szhely_1.jpgA Horváth család fotóalbumából, Rábakecskéd

Fontosnak tartom megemlíteni, hogy a lakodalom helyszíne is változáson ment keresztül az évszázadok folyamán. Az 1800-as évek elején természetes volt, hogy a vőlegény szülői házánál tartották a lakodalmat, ahol egy úgynevezett „leveles sátor” alatt szolgálták fel a meghívottaknak a vacsorát. Előtte azonban mindenki az új asszony házához ment, ahol a zenészek szórakoztatták a násznépet a vacsoráig. Amikor aztán üzentek a vőlegény házától, hogy „megpuhult már a leves” (=elkészült a vacsora), akkor vonult át a násznép zeneszóval a vacsorához. Ez a szokás aztán az 1800-as évek végén megváltozott, és a lakodalom helyszíne átkerült a lányos házhoz. Nyáron a „leveles sátorban” (=zöld levéllel, lombos ágakkal borított, fedett hely), télen pedig a lányos ház legnagyobb szobájában terítettek meg a lakodalomhoz. Az asztalok köré olykor nem mindenki tudott letelepedni, mert olyan sokan voltak. Ezért elsősorban a fiatal párnak, a tanuknak, a koszorúslányoknak és az idősebbeknek jutott először hely, a többiek pedig, amíg rájuk nem került a második terítés, táncoltak és énekeltek ott, ahol tudtak. Nyáron az udvaron folyt a mulatság, télen pedig még a folyosón is ropták a táncot. A gyermekeknek (akár vendégek akár háziak voltak) soha nem terítettek, ők nem ültek az asztalok mellett. Persze azért nem maradtak ők sem éhesek: a kezükbe kaptak egy nagy mélytányért, abból ették meg a levest és a húsokat. Ők a konyha sarkában, a folyosón és a padlásra vezető lépcső fokain, egymás felett ülve fogyasztották el a vacsorát. „Olyanok vagytok, mint az éhes madárfiókák” – mondogatták nekik vidáman. Sértődés azonban soha nem volt ebből, mert örültek neki a gyerekek, hogy ők is ott lehetnek a lakodalomban.

kiss_imre_id_eskuvoje_1957majus12.jpgKiss Imre és feleségének esküvői fotója, Kenyeri 1957. május 12.

A lakodalmas asztal fő helyén az ifjú pár ült. Néha előfordult, hogy a menyasszony oldalán ült a település papja is. Mellettük a tanuk és az örömszülők. Amikor mindenki elcsendesedett, megszólalt a vőfély. „Csöndesség! Uram, uram Násznagy uram, szót halljon kigyelmed! Amíg ezen beszédem fog tartani, addig ne legyen más, mint először is: Dícsértessék a Jézus Krisztus!” Erre mindenki felelt: „Mindörökké! Ámen.” A vőfély folytatta a beszédet: „Van-e ennek a háznak nagyérdemű ura és gondviselő asszonya?” A násznagyok így feleltek: „Hogyne volna, mikor van.” Ekkor bejött az örömanya és az örömapa, akikhez így szólt a vőfély:

„Sokat gondolkodtam, elmém fárasztottam, nagy útra indultam, végin el is bódultam.

De már odaértem, ahová kívánkoztam, mert az Úristenhez szívből imádkoztam.

Sok bujdosásim közt akadtam egy helyre, tejjel-mézzel folyó Kánaán földjére.

Ott találtam könyörülő szívre, sorsomon bánkódó, kegyes nemzetségre.

Hogy én odaértem, eképpen szóltam ám: Ezen sok szép népek, há valók volnának?

Azt felelték: Kenyeri-Kecskédi lakosok, az éhség miatt nincsen búsulások.

Nekem is mindjárt eledelt adának, nyárson sült récével meggazdagítanának.

Kölest és rizskását zsákomba rakának, s ily emberséggel útra bocsátának.

Ebből kigyelmeteknek is részt hozunk, ha szívesen bebocsáttatunk.

Elkészült asztalra tányérokat raktam, kést, kanált melléjük hordattam.

Cipó kenyerekkel bőven megrakattam, ha megengedik kedves násznagy uram?”

 

eskuvoi_menet_valakik2_nemeth_peter.jpgEsküvői menet a Németh család fotóalbumából, Kenyeri

A násznagyok természetesen megengedték, hogy az ételeket hozzák, de előtte hangosan imádkoztak egy asztali áldást. Az egykori lakodalmakban a felszolgálók szerepét a vőfélyek töltötték be. Amikor egy-egy étket szolgáltak fel, akkor általában az első vőfély, ízes verset is mondott a lakodalmi fogáshoz. Az első mondóka, a levesestál felszolgálásakor így hangzott: „Kedves násznagy uram, megfőtt már a leves, amiről azt gondolják, minden száj már éhes, ki a tálba benyul, jó darab húst keres. Az asztali áldást már elmondták rája, magam jó étvágyat kívánok hozzája!” Az ételek érkezésével együtt, a zenészek is elkezdték húzni a talpalávalót. Az ifjú párnak közös tányért és kanalat adtak, annak jelzésére, hogy „ezután már mindenük közös legyen, a tányérjuktól, kanaluktól és ételüktől kezdve.” Az élelmesebb vőlegények – ismerve a szokást – a belső zsebükben, otthonról hoztak magukkal néhány tartalék kanalat, míg a „segítésben közösséget vállaló menyasszony„, a hátuk mögött levő ablak függönye mögé rejtett el néhány tányért. Azonban ezeket a póttányérokat és pótkanalakat a vőfélyek és a koszorúslányok igyekeztek állandóan ellopkodni, így az ifjú pár kénytelen volt közös tányérból enni, ha nem akartak éhesek maradni. A vendégek nevetése közben végül belenyugodtak a közös tányérba. Hogy a fiatalasszony gyakorolja hivatását – „gondoskodjék éhező férjéről és táplálja azt” – az ételekből maga merített a közös tányérba, dupla adagot, hogy „az ura ne arról emlékezzék vissza a lakodalma napjára, hogy akkor éhesen maradt.” Sőt, sokszor tréfásan meg is etette az urát, amikor az tiltakozott a nagyobb adag ellen.

valakik_menyasszony_volegeny_horvath_imre.jpgAz ifjú pár első fotója a Horváth család fotóalbumából, Rábakecskéd

Miközben mindenki jó ízűen kanalazta a levest, azért azt is megnézték az asszonyok, hogy mennyire hosszú és milyen vékony a metélt tészta benne, mert ezzel mérték a háziasszony ügyességét. Az öregebbek kétszer is merítettek a levesből, mert egy régi, helybeli mondás szerint: „Aki 100 évig eszik ilyen húslevest, az nem hal meg idő előtt!” Alig fogyott el a leves, az első vőfély egy újabb tállal és egy újabb mondókával érkezett: „Behoztam a tyúkot, egész tarélyával, jó puhára főzve, apró rizskásával. Nem gondolt a gazdám a maga tyúkjával, költsék el jóízűen Isten áldásával! Szakácsné asszonyunk erősen esküszik, hogy mióta e szép nap alatt sütközik, ennél jobb eledelt sohasem kóstolt, hetven esztendőkön bár keresztül gázolt.” Ismét szólt a zene, miközben falatoztak a pirosra sült csirke húsából. Közben azért „csúsztatónak” iszogattak is. A násznagyok feladata volt, hogy folyamatosan gondoskodjanak arról, hogy a kiürülő kancsók, üvegek feltöltését a vőfélyek elvégezzék.

menyasszonytanc_1970eleje1.jpgMenyasszonytánc a kenyeri vendéglőben, 1970-es évek eleje

A második étkezés közben az egyik vőfély egy fatalpba faragott kis fenyőfát vagy egy cserépbe ültetett ágat hozott, amelyikre apró pereceket akasztottak fel diszítésül. Ez volt a „tilalomfa”, amire innentől kezdve a násznagyoknak kellett vigyázniuk, ugyanis a lakodalom alatt a legények azon mesterkedtek, hogy perecet lophassanak erről a kis fáról. Ha a násznagynak sikerült egy lopni akaró legénynek a kezére ütni, akkor az a legény fizetett a lakodalmat befejező kocsmai borozáson, egy előre megállapodott mennyiségű áldomást (egy kancsó vagy egy üveg bort). Ha azonban sikerült a legényeknek perecet lopni, akkor a násznagyok fizettek ugyanannyi bort. Azért azt meg kell jegyeznem, hogy bárki is fizetett, végül úgy is együtt itták meg az áldomást a lakodalom végén. A vőfélyeknek természetesen a „tilalomfával” kapcsolatban is volt egy kis versikéjük: „Tilalomfának tilalmas az ága, násznagy uram jól vigyázzon rája! Aki szakajt róla, áldomás az ára.” A pereclopásban a vőfélyek is részt vettek, hiszen étel-ital hozás közben azért ők is megpróbálták a tilalomfát megközelíteni.

valakik_vofely_es_koszoruslany_nemeth_peter.jpgA legkisebb koszorúslány és vőfély, a Németh család fotóalbumából 

A lakodalom tovább folyt, a vőfélyek újabb ételekkel és versikékkel érkeztek a konyhából. „Rozmaringos a neve ezen eledelnek, nem való ez pimasznak korhelynek, csak a tisztességes vendégeknek, olykor a hasfájós öregeknek” – mondták, miközben a puha marhahúsból készült, rozmaringmártással locsolt ételt tálalták fel. Újabb borjúhús következett, amit ezúttal tormával ízesítettek, hogy egy kis „borkorcsolya” is legyen az ételek között. Így szólt hozzá a versike: „Gyönge borjúhúst hoztam most tormával, csak harminc tavaszon járt ez az anyjával. Gyengesége miatt szénát nem ehetett, szegény gyenge állat csak korpát nyelhetett.” A marha után, a Kenyeriben és Kecskéden, szinte „nemzeti eledelnek számító” káposztás sertéshús következett a sorban: „Uraim, én most káposztát hoztam, melyért a konyhában sokat várakoztam. Szakácsné-asszonnyal jól megbarátkoztam, én is egy nagy darab hússal megbirkóztam. De azért nem dicsérem, dicsérje ez magát, mert belevágattam tizenkét disznónak elejét, hátulját. Keresse mindenki, ki fülét, ki farkát!”

ilona_eskuvoje.jpgLakatos Ilona esküvője Kenyeri

És még mindig tartottak az ételek. Következtek a ropogós, pirosra sült kemencés étkek, ugyanis év közben a család kedvéért nem volt érdemes befűteni a kemencét, így aztán csak lakodalomkor vagy disznótor alkalmával lehetett ilyen ételeket enni. Ezekből a pecsenyékből még az is evett, aki már jóllakott, vagy ahogy akkoriban mondták, akinek „már a torkáig ért az étel„. Az ételhez ez a rigmus illett: „Oh de régen vártam már e drága étket: kedvem szerint való, piros pecsenyéket. Nincs párja világon a jó pecsenyének, mert ez vidámságot szerez az elmének. Régi atyáink mért voltak oly vének? Mert ők is sokszor pecsenyét evének.” Lassan véget ért az ételek sora, amikor megjelent a vőfély, a szakácsnőt vezetve maga mellett, akinek egyik kezét alaposan bekötötték, a másikban pedig egy nagy levesmerő kanalat tartott. Mindenki elcsendesedett, miközben a vőfély így szólt: „A konyhában épp most szomorú hír vagyon: szakácsné asszonynak keze sebes nagyon. Szegény, hogy konyhán a kását keverte, kezét a forró gőz nagyon elégette. Ezért jó uraim, most erszényt nyissanak, szakácsnőnek egy-egy hatost (=egykori aprópénz) nyújtsanak!” A szakácsnő pedig végigjárta az asztalokat, és a nagy merőkanálba gyűjtötte össze az aprópénzt. Ezután az összes vőfély összegyűlt, és kórusban a következőket mondták: „Szív-ámításra Isten a bort adta, mint a zsoltárban Dávid ezt mondotta. Ezért négy hordóját gazdánk kifúratta, poharát kancsóját ide felhozatta. Ebből jusson nekünk is kedves násznagy uram: szolgálásért néhány pohár bort adjanak!” A násznagyok válaszoltak: „Adunk fiaim, hogyne adnánk! Jöjjetek csak igyatok, jól megszolgáltátok!” Ezután mindenki borral kínálta meg az egész este dolgozó vőfélyeket, akik illendőségből csak egy-egy fél pohárral ittak. Végre egy kis nyugalom következett a lakodalomban, a vőfélyek is elvonulhattak, hogy ők is megvacsorázzanak a konyhában, a zenészekkel együtt.

suto-fozo_asszonyok_roza_lakodalman.jpgAkik a konyhában dolgoztak: a lakodalom ételeit elkészítő asszonyok fotója, Csönge 1964

A vőfélyek vacsorája azonban sietős volt, mert a sok munka után, ők is szerettek volna táncolni és mulatni a násznéppel és természetesen a koszorúslányokkal együtt. Ilyenkor a vendégek egy kissé szorosabbra ültek, hogy a vőfélyeknek is jusson hely az asztaloknál. Amint a zenészek újra elfoglalták a helyüket, ismét a vőfélyeknek jutott szerep a mulatságban: először egy, majd az összes vőfély kérte a násznagyoktól a „menyasszony-asszonyunkat egy táncra”, amit elutasítottak. Végül, amikor a vőlegény kérte „örökre” kiadni a feleségét, azt azonnal teljesítették is a násznagyok. A fiatalok végre együtt táncolhatták a „zsebkendő táncot” egy lassú dallamra, miközben egy csipkés szélű, díszesen kivarrott, fehér zsebkendő két sarkát fogták. A tánc végén, a vőfélyek kikérték a koszorúslányokat is „pár táncra”, és ezzel megkezdődött a vigadalom. Fiatalok, idősebbek ropták a táncot az ifjú párral együtt. Még az asztalokat is a fal mellé tolták, hogy mindenkinek jusson hely. A „zsebkendő tánc” után, a fiatalság „vánkostánca” következett. Ezt egy lassú csárdás dallamra, körben lépegetve táncolták. Először az új férj, vállán egy díszesen kivarrott párnával, lassú tánclépésekkel odalejtett a felesége elé, a párnát letette a lába elé, majd megcsókolta a feleségét. Ő aztán felvette a párnát, a férje beállt a helyére, a feleség pedig odatáncolt az első vőfélyhez. Szintén letette elé a párnát, csók helyett meghajtották egymás felé a fejüket, és helyet cseréltek. Az első vőfély a koszorúslányához táncolt, letette elé a párnát, főhajtás után helyet cseréltek, és így vándorolt tovább a párna a fiatalok között.

gyopi_eskuvo5_19430530.jpgAz első vőfély táncba hívja az ünneplőket, Kenyeri 1943. május 

A különböző helyi táncok sorban követték egymást, miközben azért pihentek, iszogattak és nótáztak is az asztalok mellé leülve. A torta fogalma akkoriban ugyan ismert volt már, de nem szerepelt a lakodalmakban felszolgált ételek között. Az egykori, kenyeri táncok mára feledésbe merültek. Mindössze a „tapsolós tánc” (Hogy a csibe hogy, három forint húsz…dallamára) és a férfiak által járt „seprűtánc” nevek maradtak fenn, amit a „Csíp téged a tetű, rúg téged a bolha. Télen tetűt teleltettél, nyáron bolhát legeltettél” szövegű dallamra jártak. Az egykori nóták közül szintén már csak néhánynak ismerjük a szövegét és a dallamát. Egyetlen szöveget én is szeretnék felidézni, amit bizonyára csak itt a környékünkön énekeltek egykor: „Gróf Cziráky nyolcvan ökre sej vellás, valamennyi bérese van, mind kocsmás. Illik annak az ökörnek, csuhaj ha vellás, illik ahhoz a béreshez, ha kocsmás.”

lagzi_a_szobaban.jpgLakodalmi nótázás a nagyszobában, Kenyeri

Így folyt a nótázás és a tánc egész éjszaka. Az 1800-as évek végétől aztán az úgynevezett „három tánccal” bővült környékünk lakodalmi szokásvilága. A lakodalomba meg nem hívott legények éjfél előtt összegyűltek a faluban és csapatostul megjelentek a lakodalmas háznál. Köszöntöttek mindenkit, majd az új asszonnyal, a koszorúslányokkal és a többi meghívott lánnyal, három különböző dallamra, három csárdást táncoltak. A tánc után egy-egy pohár bort kaptak a legények, amivel felköszöntötték az ifjú párt és a házbelieket. Aztán megköszönték a „három táncot”, további jó mulatást kívántak, és hazamentek.

rudi_papa_sanyi_roza_agi_dezso_eskuvon.jpgAz ifjú pár egészségére kortyolnak a lakodalmi sátor alatt, Kenyeri

Amikor hajnalodni kezdett, akkor felöltöztették az új asszonyt menyecskeruhába, mert már ez járt neki. Fejére – szintén asszony módra – színes, virágos fejkendőt kötöttek. A menyasszony fehér koszorúját férje kalapja köré kötötték, a koszorúslányok fehér koszorúját pedig vőfélyeik kapták meg ugyanígy, hogy majd a befejező kocsmai mulatozásra is így vonulhassanak fel. Ezután következett a „menyasszonytánc”, amit a vőfély így vezetett fel: „Íme, itt áll a kedves új asszony! Mindenki táncolhat vele egy kurtát, de le ne tiporja a cipeje sarkát!” A ma is szokásos „Asszony, asszony az akarok lenni…” dallamra, minden lakodalmi résztvevő fordult néhányat a menyecskével. Előtte azonban az asztalra helyezett tányérba pénz tettek, amire a vőfély vigyázott, mivel az összegyűlt pénzt kapták meg a zenészek. Az 1800-as évek végén annyit változott ez a szokás, hogy a fiatalasszonyé lett a tánccal megkeresett összeg, ahogyan az ma is szokásos. Innentől kezdve a fiatal menyecske édesanyja vigyázott a pénzre, hogy megőrizze a leányának, és minél bőkezűbb adakozásra biztassa ezzel is a jó vacsoráért hálás vendégeket. A fiatal férj közben türelmesen ült az asztal mellett, és várta, hogy utolsóként rá kerüljön a sor a táncban. Amikor végre ő következett, akkor nem dobott be semmit a tányérba, mivel úgy is az övék lett minden.

menyasszonytanc_1970eleje.jpgMenyasszonytánc a kenyeri vendéglőben, celldömölki zenészekkel 1970-es évek eleje 

A menyasszonytánc után ettek még néhány falatot a vendégek, koccintottak a háziakkal, megköszönve a szíves vendéglátást, majd a zenészek kíséretében és hangos énekszóval elindultak a kocsmába, egy kis lakodalom utáni mulatozásra. Ilyenkor hajnalban kinyitott a kocsmáros, és aki nem sajnálta a korai felkelést, az a faluból már ott várta a násznépet. Itt aztán gyerekek, fiatalok és öregek is táncoltak és mulattak. Ez a befejezés az egész község ünnepe volt, mivel így akartak részt venni az ünneplő család örömében. Természetesen az italokat itt már mindenki saját maga fizette, de a zenészeknek is adtak borravalót. Itt kellett megfizetni a „tilalomfával” kapcsolatban megnyert vagy elveszített áldomásokat is. A mulatság délig, de néha kora estig is eltartott. Akik elfáradtak vagy elfogyott a pénzük, azok közben feltűnés nélkül hazamentek.

dedi_papi_eskuvo_halasto_1949.jpg

Az ifjú pár közös fotója, Halastó 1949 

Amikor a mulatozó kedv láthatóan csökkenni kezdett, akkor mindenki kifizette a kocsmárosnak a tartozását és elindultak, hogy hazakísérjék az ifjú párt a közös lakóhelyükre, a „Fehér galamb szállt a házra, új menyecske jött a házba…” dallam kíséretében. A vőfély, a ház elé érve így kiáltott be: „Van-e ennek az érdemes háznak ura és gazdája? Egy tisztességes és jámbor személy érkezett a házhoz és bebocsájtást kér.” A válasz nem maradt el: „Isten hozott édes lányom! Érezd magadat nálunk mindig otthon”. Ezzel a fiú szülei megölelték és megcsókolták az ifjú asszonyt, majd bevezették a házba. A bejárati ajtó közelében egy seprűt fektettek eléje. Ha az új asszony szó nélkül felvette a seprűt és bevitte a helyére a házban, akkor úgy tartották, hogy rendszerető és türelmes asszony válik belőle. Természetesen minden édesanya a lelkére kötötte a lányának esküvő előtt, hogy ha seprűt dobnak elé, akkor azt mosolyogva vegye fel és tegye a konyhasarokba, így aztán megfelelő lesz a bemutatkozása az új lakóhelyén. Az ifjú párt hazakísérő legények még egyet koccintottak a házigazdákkal, aztán kissé rekedtes hangon nótázva indultak haza, hogy kipihenjék a lakodalom fáradtságait.

szabo_ilonka_neni_eskuvoje.jpgPapp József és Szabó Ilonka lakodalmi fotója a násznéppel, Kenyeri 

Amint azt olvasóim a láthatják, az egykori hagyományok egy része, módosulva ugyan, de valamilyen módon ma is jelen van a lakodalmakban. Az eredeti kenyeri-kecskédi dallamok, táncok, szokások jelentős része azonban elveszett az 1900-as évek végére. A II. Világháború kezdetén, az ifjú Horváth István plébános kezdeményezésére ugyan újra megkísérelték összegyűjteni ezeket: a régi táncokat, dalokat hosszú hetek estéin és éjszakáin tanulták meg a leányok és legények. Segítségükre voltak az akkori öregek, idős Pörneczi Imre, idős Lakatos János és Császár József. 1943 tavaszán aztán Kenyeriben, majd ugyanez év őszén, a celldömölki búcsú alkalmával, többszáz fős közönség előtt elevenítették fel falunk fiataljai ezeket a népszokásokat. A „Gyöpi lakodalom” című bejegyzésemben (ide kattintva) bővebben is olvashatnak erről.

mulatsag_70es_evek_eleje1.jpgLakodalmi mulatság a kenyeri vendéglőben, 1970-es évek

Az 1943-ban táncoló fiatalok ma már a temetőinkben nyugosszák örök álmukat, ahová magukkal vitték a régi lakodalmak szokásait is. Mai bejegyzésemben igyekeztem Horváth István kéziratai segítségével, a legapróbb részletekig visszaadni az egykori lakodalmak menetrendjét, a hozzá kapcsolódó rigmusokat és szokásokat, hogy minél többekhez eljuthassanak ezek a feledésbe merült, szép szokások.

Pörneczi Tamás, 2021. július

Források: Horváth István plébános kéziratai; a fotók mindegyike digitális fotóalbumomból származik

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Lap tetejére